11.16.2021

10 razloga zašto je game development dobar karijerni izbor

1. Šta je zapravo game development? Kako bi ga objasnio malom detetu, a kako starijoj osobi?

Game development je sofisticirana grana IT industrije, spoj softverskog inženjerstva i umetnosti.

Malom detetu bih ga opisao ovako: “Puno ljudi koji znaju različite stvari se skupe na jednom mestu i naprave neku igricu.”

Objasniti ovaj posao starijoj osobi je već borba. Mala deca imaju puno dodira sa tehnologijom i poznat im je taj svet, dok većini starijih nije (čast izuzecima). Mojoj baki sam rekao ovako: „Ja sedim za računarom i nešto kuckam, a na ekranu onda nešto trči!“. 😊

2. Razlika između game development-a i game design-a?

Ta dva nikako ne mogu jedno bez drugog. Game design je samo jedan od procesa u game development-u. Uvek se može započeti razvijanje igre bez dokumenta u kome se nalazi njen dizajn, ali zapravo je bolje imati bar neki osnovni dizajn kao vodič. Game design dokument se kasnije može menjati više puta u samom procesu stvaranje igrice i to se često i dešava, a naročito kada proces traje godinama. Tokom game development-a svaki segment se konstantno testira i ako nešto kod igrača ne funkcioniše kako bi trebalo – mora da se menja. Neretko, finalni oblik igrice može izgledati potpuno drugačije od onoga što je prvobitno zamišljeno.

Razlika između ove dve komponente zapravo pravi razliku i u profesijama, odnosno različitim ulogama u toku procesa stvaranja igrice. Postoji mogućnost da se neko specijalizuje kao Game Designer ili kao Game Developer.

3. Zašto voleti, a zašto ne voleti game development?

Mislim da je bolje da započnem od ovoga zašto ne voleti. Kada se dugo baviš ovim poslom i onda želiš da zapravo igraš neku igru, više se baviš analizom te igrice sa stručne strane umesto da uživaš i samo igraš. Počneš da se pitaš: Kako su oni sad ovo izveli? Da li bih ja to mogao da napravim? Na koji način su ovo programirali? i to je zapravo pravo objašnjenje „profesionalne deformacije“. Dakle, kao najveću manu bih naveo to što sada više ne mogu sa uživanjem da se posvetim igranju igrica. Mi to nazivamo „game developer curse“. 😊

Ali, sa druge strane, jako je lep osećaj praviti igrice. Lepo je to što možete da vidite da se kod koji ste napisali pretvara u nešto zanimljivo – da skače, trči, puca itd. Dakle, ono što je najviše volim kod game development-a jeste to što vidim konkretan rezultat svog rada i to u vidu nečega što je interaktivno i ima svoj život – a to je igrica.

4. Da li je game development dobar karijerni izbor?

Kao neko ko se bavi tim zanimanjem full time, potvrđujem da od game development-a može jako lepo da se živi, a naročito u poslednjih 5-6 godina. Potrebe na tržištu su zaista velike i konstantno se otvaraju nova radna mesta. Bukvalno je nemoguća misija biti nezaposlen, a baviti se game development-om. Takva situacija je i u Srbiji, potražnja za Unity game developerima ne jenjava. Kada gledam oglase za posao uvek vidim bar nekoliko oglasa za otvorene pozicije na mestu Unity game developera. Plate su zaista dobre i u budućnosti mogu samo da rastu.

Industrija video igara je trenutno “teška” oko 145 milijardi dolara, dok muzička i filmska industrija zajedno ne prelaze cifru od 65 milijardi dolara, tako da bih definitivno rekao da je game development odličan karijerni izbor!

Takođe, ovaj posao u potpunosti može da se radi remote. I ja sam primer za to. Preko dve godine radim za holandsku kompaniju, a pored toga sarađujem sa klijentima iz Danske i Amerike.

5. Da li samostalno mogu da naučim game development?

Mogu da ispričam kako je izgledao moj put.

Stekao sam dosta znanja iz osnova programiranja već u toku srednje škole. Odmah po završetku škole, moj drug i ja smo preko 6 meseci danonoćno pretraživali internet i pokušavali da učimo o game development-u na internetu. Nakon toga, imali smo priliku da u jednoj gaming kompaniji iz prve ruke gledamo kako zapravo izgleda ceo proces pravljenja igrica. Potom je usledio i fakultet.

Ali, formalno obrazovanje u vidu fakulteta mi nije donelo mnogo novog znanja u oblasti game development-a, već sam ja godinama nastavio da samostalno učim, radim i razvijam se na tom polju. Tako da je moj odgovor zapravo ovo: Moguće je naučiti sam, ali to je teži put. Sve što biste prelazili i pokušavali da shvatite mesecima i možda godinama, možete naučiti za nekoliko nedelja uz pravog mentora/instruktora.

6. Kakvo predznanje je potrebno da bi se neko bavio game development-om i koliko vremena je potrebno da se ove veštine nauče?

Sve se uči. Možemo da krenemo od pretpostavke da osoba koja želi da bude game developer ne zna ništa o programiranju. I moguće je da ta osoba to i postane. Dakle, nisu potrebna nikakva specifična predznanja. Na Game development akademiju može da dođe svako ko želi da se bavi kreiranjem igrica, čak iako nema nikakvo prethodno znanje. Po završetku akademije će imati dovoljno znanja da aplicira na praksu ili da kreira svoj portfolio koji će se dopasti poslodavcima.

Ne postoji tačan vremenski okvir i to je u potpunosti individualna stvar. Neko ko je veoma motivisan i talentovan može savladati dosta toga i za samo 6 meseci, a nekom će trebati i preko godinu dana, a možda i značajno više.

7. Da li je moguće kreirati igrice bez znanja kodiranja i engine-a? Koji je najbolji softver?

U teoriji odgovor bi bio da. U kreiranju igrice postoji toliko različitih pozicija koje nisu vezane isključivo za kodiranje ili rad u engine-u. Možeš biti u art delu, da crtaš ili modeluješ, možeš da budeš producent koji vodi tim, možeš da se baviš zvukom, odnosno muzikom.

Najbolji je onaj softver koji najbolje znaš da koristiš. Ja sam se opredelio za Unity.

Imao sam prethodno iskustvo u programiranju i pravio sam igre isključivo uz pomoć grafičkih biblioteka koje su bile dostupne za neki od programskih jezika (SDL za C++ i LibGDX za Javu). I u vreme kada sam razmišljao o pravom engine-u, Unity je baš izbacio podršku za pravljenje 2D igara, i od tada se Unity i ja maltene svakodnevno družimo.

8. Da li je teško steći Unity sertifikat Unity Professional Programmer?

Rekao bih da nije, ali je po mom iskustvu sa ispita praktično iskustvo je veoma važno. Ukoliko imate nekoliko godina iskustva u razvijanju aplikacija u Unity-ju, siguran sam da ćete lako položiti ispit.

9. Da li game development može da bude hobi?

Može da bude, ali nije lako. Jedan moj kolega je za game development rekao da je to visoko intelektualan kreativni posao. To je definitivno tačno jer nakon 8 sati rada na nekoj igrici, zaista sam iscrpljen i teško da mogu da radim bilo šta drugo.

10. Kako izgleda tvoj radni dan?

Svaki dan je različit od prethodnog. Na trenutnom poslu imamo neki plan na nedeljnom nivou. Npr. utorkom obavljamo interni play test, svakog drugog četvrtka alfa testiranje, a ponedeljak je rezervisan za sastanke. U suštini, sve se svodi na puno programiranja i puno komunikacije sa kolegama. Ono što mogu reći sa sigurnošću, posao u game developmentu nikada nije dosadan i monoton.

Razgovarali smo sa: Nikolom Garabandićem, instruktorom na Game developer akademiji

Nikola Garabandić

Nikola Garabandić je završio osnovne akademske studije na Fakultetu Tehničkih Nauka na smeru Softversko inženjerstvo i informacione tehnologije.  

Svoje prve game development korake je napravio još u srednjoj elektrotehničkoj školi “Mihajlo Pupin” gde je učio da pravi igre u C-u i nakon toga u Javi. Unity-jem je počeo profesionalno da se bavi 2017. godine kada je zajedno sa svojim prijateljem pokrenuo firmu “Stick & Rope”.  

Od kraja 2018. započinje svoju freelancing karijeru, gde je krenuo da radi na projektima za strane klijente. Od sredine 2019 godine biva angažovan od strane M2H i Blackmill Studija (za koje radi i danas) na ispravci bagova na igrama koje pripadaju WW1 Game Series franšizi, Tannenberg i Verdun, i na radu na najnovijoj igri franšize – Isonzo. 

Zanima te karijera game developer-a?

Pogledaj našu Game developer akademiju koja će ti pružiti sve što ti je potrebno da započneš uspešnu karijeru u gejming industriji.